A.G. & Kate en Whitey & Hogan in ‘t Schepershoes in Balloo (juli ’84)

Aan de Brink in Balloo stond altijd ’t Schepershoes. Niet alleen was het de basis van de schaapskudde op het Balloërveld, maar het was ook een Bed & Breakfast, een ontmoetingsplek, en een plek waar allerlei culturele activiteiten georganiseerd werden. Albert Koopman deed de schaapskudde en z’n echtgenote Henny Groote zwaaide de scepter in ’t Schepershoes. A.G. & Kate waren er een keer neergestreken om een concert te geven. Het was blijkbaar zo’n succes geworden dat A.G. & Kate vervolgens met regelmaat weer terug naar Balloo gingen.

Meer over 't Schepershoes in Balloo
Het Schepershoes was een voormalig historisch gebouw aan de brink in Balloo. Sinds 1920 was het gebouw in gebruik als boerderij annex winkeltje en dorpscafé De Viersprong. In 1982 kochten ex-marechaussee en ex-sportleraar Albert Koopman en echtgenote Henny Groote uit Gasteren het pand. Koopman had een jaar eerder zijn baan opgegeven om, uit idealistische motieven, de eerste particuliere schaapherder van Nederland te worden. De Viersprong werd omgedoopt tot ’t Schepershoes. De kudde van Koopman groeide uit tot een toeristische trekpleister op het, nabij gelegen, Balloërveld. Henny Groote exploiteerde in het Schepershoes een winkeltje, pension en het dorpscafé. Later kreeg het café tevens een restaurantfunctie waardoor ook publiek van buiten het dorp, en uiteindelijk vanuit het hele land, werd aangetrokken. Op culinair gebied werd Het herdersmaal een begrip. Het echtpaar organiseerde vanaf 1982 culturele bijeenkomsten die ’t Schepershoes in de loop der jaren in brede kring de erenaam Centrum van de Drentse cultuur bezorgden. Roel Reijntjes noemde Albert Koopman en Henny Groote in 1986, in een speciaal voor hen geschreven gedicht ‘De schepers van de Drentse taol’. Hans Heyting was de eerste gast tijdens een lange reeks van interviewavonden onder de titel: Verhalen, gedichten enzovoorts. in ’t Schepershoes waarbij ook vele vooraanstaande politici en bestuurders voor het voetlicht traden. Groote benaderde en stimuleerde onbekend talent op het gebied van muziek, zang en dichtkunst om in het openbaar te gaan optreden. Zij bood hen niet alleen een podium maar zorgde ook voor publiciteit en artistieke begeleiding. Onder de beginnende artiesten, die later regionaal bekend werden, was onder andere het Duo Dampo. In 1996 bracht Groote in eigen beheer de gedichtenbundel De Blauwe Roos uit waarin werk is opgenomen van alle dichters die van 1982 tot 1996 in ’t Schepershoes optraden. Op 24 december 1998 werd het horecabedrijf door brand verwoest. Herbouwplannen kwamen tot nu toe, om allerlei redenen, niet van de grond. Bron: https://www.geheugenvandrenthe.nl/schepershoes-t.

Deze keer kwamen A.G. & Kate terug naar ’t Schepershoes met Whitey & Hogan in hun kielzog. Whitey & Hogan waren voor de eerste (en enige) keer in Nederland en beide mannen hadden het samen met hun echtgenoten heel erg naar de zin. Het publiek reageerde goed op hun muziek en op de diverse verhalen die de beide mannen te vertellen hadden. Het optreden in Balloo was daar geen uitzondering op. Tijdens dit optreden kocht ik beide LP’s van Whitey & Hogan die vervolgens netjes voor mij werden gesigneerd.

Ivan M. Tribe schreef in 1977 over Whitey & Hogan...
From the late 1930’s through the early 1950’s, one of radio’s most popular regional country music groups was the Briarhoppers of station WBT in Charlotte, North Carolina. The Briarhoppers played a variety of styles ranging from old-time music and harmony duets to bluegrass and what then constituted mainstream country music. So great was the demand for their appearances at local shows that sometimes two touring groups – sounding almost exactly alike – kept busy on the road. Numerous musicians helped make up the Briarhoppers during their most popular years. However, the harmony duet, mandolin-guitar team of Whitey & Hogan remained a mainstay throughout most of the group’s days in show business. Roy (Whitey) Grant was born in Shelby, North Carolina on April 7, 1916. His interest in music dated from Whitey’s earliest memories an he recalls his parents buying records of Vernon Dalhart and others at his urging. At 15, Whitey bought his first guitar and he soon learned to play. Later, he met Pauline Chapman who became his wife in 1935 and they subsequently had three daughters. The Grants now have eight grandchildren. In 1936 Whitey and Pauline moved to Gastonia to work in a local cotton-mill where he met a musician called Hogan. The two soon formed a duet. Arval A. Hogan came into the world at Robbinsville, North Carolina on July 24, 1911. At age four, the Hogans moved to Andrews, North Carolina. His father directed the choir in a local church and started his three sons singing at an early age. As a teenager, The Hogan Brothers and Ray Young formed a string band. Arval started playing guitar, but later switched to the mandolin, purchasing one from Sears & Roebuck ad learning to play it from listening to a records by the Scottsdale Stringband. In Gastonia, he met both his wife, Evelyn (the couple became the parents of two daughters), and Roy Grant. Their duo featured Whitey playing guitar and singing lead while Hogan played mandolin and sang tenor. They favored the popular duet style of the time, but were not imitative of any other act. Whitey & Hogan began playing in churches and other social functions in the area. They did their first regular radio work at WSPA in Spartanburg, South Carolina with Scotty the Drifter. In 1939 the duo became regulars on the new station of WGNC Gastonia. Their popularity soon earned them a recording contract and they had their first recording session in New York on November 8, 1939 cutting 16 sides. In September 1941, they moved to WBT where they became a featured duet with the Briarhoppers for the next dozen years. In addition to the Briarhopper’s programs they also performed on the ‘Dixie Jamboree’ and ‘Carolina calling’ shows. During the middle and late forties, the duo cut several more recordings for three different companies putting a total of 40 numbers on wax. The better known songs recorded by Whitey & Hogan included ‘Turn your radio on’, ‘Sunny side of life’, ‘You’ll be my closest neighbor’, ‘An old log cabin for sale’, ‘Mama, I’m sick’, ‘There’s an power greater than atomic’, ‘Talking to mother’, ‘I’m long for my sweetheart’, and ‘Jesse James’. The Briarhoppers’ regular radio show terminated in 1951 but Whitey & Hogan continued as part-time performers on TV until 1953. Subsequently, the duo became mail carriers in Charlotte. With a resurging interest in traditionally oriented country music, the reformed the Briarhoppers in the mid-seventies and now are again playing local shows in the Carolinas and also appear at Bluegrass Festivals. Unlike some brother and duet groups, Whitey & Hogan have always gotten along well and are neighbors today in Charlotte.

Nu een en ander al jaren achter ons ligt en zowel Whitey als Hogan en hun vrouwen al overleden zijn vind ik het nog steeds wonderlijk dat we zo veel artiesten mee hebben gemaakt die echt deel van de geschiedenis van de countrymuziek uit hebben gemaakt. Rienk Janssen heeft daar destijds een flink aandeel in gehad voor wat betreft diverse bluegrass-bands, maar de inbreng van A.G. & Kate is ook zeker aanzienlijk geweest. Zonder hun inbreng hadden we nooit van Whitey & Hogan kunnen genieten…

Deze diashow vereist JavaScript.

Delen:

Comments

comments

Harry Vogel

Ik ben voornamelijk geïnteresseerd in traditionele folk- en countrymuziek, Groninger (cultuur)geschiedenis, en allerlei buitengebeuren. Vroeger trok ik er vaak op uit om meerdaagse fietstochten te maken, tegenwoordig fiets ik meer in de omgeving van de stad Groningen. In de jaren 80 van de vorige eeuw begon ik foto's te maken van de (huis)concerten die ik bezocht. Recent heb ik al mijn oude negatieven gedigitaliseerd. Deze website kwam tot stand vanuit de wens iets met de recent gedigitaliseerde negatieven te doen...

Geef een reactie