I drink Mercy now The war after the war Some times Dark enough to see the stars Last of the hobo kings Drag queens in limousines Wheel inside the wheel Cigarette machine (Fred Eaglesmith cover)  Women across the river (David Olney cover)

Kees Jansen en ik kwamen Mary Gauthier circa 25 jaar geleden voor het eerst tegen op het Blue Highways Festival dat destijds jaarlijks in het Muziekcentrum Vredenburg in Utrecht werd georganiseerd. Munich Records had haar album ‘Drag queens in limousines’ net uitgebracht en daarmee nam een Nederlandse platenmaatschappij een voorsprong voor wat betreft de muzikale carrière van Mary Gauthier. Kees en ik werden gegrepen door haar teksten en waren beiden behoorlijk onder de indruk van het optreden van Mary en we hebben het vervolgens jaren achtereen volgehouden om, elke keer als ze weer eens in Nederland was, samen sowieso één optreden van haar bij te wonen.

Onlangs was Mary Gauthier samen met haar partner Jaimee Harris weer in Nederland, net als het voorgaande jaar waren de beide dames samen op tournee gegaan. Vorig jaar hadden Kees Jansen en ik bedacht dat het leuk zou zijn om met ons tweeën naar Utrecht te gaan en daar – op de plek waar het allemaal begon – naar het optreden te gaan luisteren. Kees woont in Dongen. Voor mij betekent een dergelijk plan dat ik naar Dongen reis, daar de auto parkeer, en vervolgens samen met Kees terug reis naar Utrecht. Na afloop van het optreden weer terug naar Dongen en de volgende dag weer terug naar Groningen. Al met al een heel gedoe, maar we hebben dan ook de tijd om weer eens goed bij te praten.

In Saved by a Song brengt de Amerikaanse singer-songwriter Mary Gauthier haar meest geliefde nummers ten gehore, begeleid door haar partner gitariste en zangeres Jaimee Harris. Naast de muziek deelt ze ook persoonlijke verhalen door fragmenten voor te lezen uit haar gelijknamige boek. Hierin vertelt ze over haar bewogen leven, vol strijd en doorzettingsvermogen. Mary Gauthier is geboren als adoptiekind en heeft een turbulente jeugd achter de rug. Op jonge leeftijd verlaat ze het huis van haar adoptieouders en raakt ze verstrikt in een wereld van verslaving. Dit leidt haar uiteindelijk naar een politiecel, waar ze op 28-jarige leeftijd belandt na te zijn gearresteerd voor rijden onder invloed. Dat moment is een keerpunt voor Gauthier: ze beseft dat ze haar leven moet veranderen en besluit af te kicken. Na haar ontwenningsperiode ontdekt Gauthier de helende kracht van muziek, met name de folkmuziek. Het helpt haar om haar verleden te verwerken en geeft haar een nieuw doel in het leven. In de jaren die volgen, groeit ze uit tot een van de meest gerespecteerde America-artiesten ter wereld. Ze wint verschillende prestigieuze prijzen en zelfs muzieklegendes zoals Bob Dylan en Willie Nelson zijn fan van haar werk. Tijdens haar optreden Saved by a Song heeft Gauthier niet veel nodig om een diepe indruk achter te laten. Met alleen een gitaar, een flesje water en een barkruk weet ze haar publiek te raken. Haar muziek, doordrenkt met persoonlijke verhalen en levenservaringen, biedt troost en herkenning voor velen. Saved by a Song is meer dan een concert; het is een reis door een leven vol obstakels, waarin muziek de ultieme redding blijkt. Tegelijk markeert deze tournee het feit dat het dit jaar precies 25 jaar geleden is dat haar album ‘Drag queens in limousines’ in Nederland werd uitgebracht.

Ergens in oktober belden we en Kees vertelde me dat hij een kaartje voor het optreden van Mary Gauthier en Jaimee Harris op donderdagavond 14 november in de schouwburg in Tilburg had aangeschaft. Logisch, want ik had aangegeven nog niet zeker te weten of ik bij een van de optredens in deze tournee wilde zijn. Kees had niet op de uitkomst van mijn getwijfel gewacht en had zelf een besluit genomen. Natuurlijk had ik naar Tilburg kunnen rijden, maar ‘k zou natuurlijk ook kunnen kijken of de beide dames ook in Groningen zouden komen. Dat bleek het geval te zijn. Op dinsdagavond 19 november was er een optreden gepland in de Oosterpoort in Groningen; op fietsafstand van ons huis… Voor het eerst in jaren gingen Kees en ik allebei naar een ander optreden in dezelfde tournee van Mary Gauthier (en Jaimee Harris).

Jaimee Lee Harris zag er spectaculair uit met haar rode microfoon, rode cowboyhoed, rode hartvormige bril, overwegend rode outfit en volgens mij ook rode laarsjes…

Jaimee Harris opende de avond en speelde vier of vijf songs. Op de een of andere manier overtuigt ze me aanzienlijk veel meer als ze samen met Mary Gauthier op het podium staat, maar waarschijnlijk heeft dat met mijn persoonlijke voorkeur te maken. Echter, op het moment dat ze samen op het podium staan is Jaimee Harris de perfecte ondersteuner. Ze is een goede gitarist, en haar zangstem is helderder dat de ietwat korrelige en bruinige stem van Mary Gauthier. Met andere woorden, ze vullen elkaar perfect aan. Ik ben van mening dat de optredens van Mary Gauthier door de bijdrage van Jaimee Harris iets minder zwaarte hebben. Nog steeds hebben de teksten van Mary Gauthier dezelfde impact als ze voorheen hadden, maar het optreden krijgt net iets meer afwisseling en ook iets meer luchtigheid ten opzichte van Mary Gauthier solo op het podium. Vrolijkheid is daarbij een (veel) te groot woord, daar zijn de onderwerpen waarover Mary Gauthier haar teksten schrijft te serieus voor.

De kern van Mary Gauthier’s songs bestaat uit de verwerking van haar eigen ervaringen. Ze heeft ontdekt dat het zingen over datgene wat ze heeft meegemaakt (en dat is behoorlijk wat) een helende werking heeft. Dat is ook de kern van haar boek; het boek dat in een vorige tournee een meer prominente plek innam als tijdens het optreden in Groningen. Toen ik vorig jaar bij een optreden in Utrecht was kreeg het boek aanzienlijk meer aandacht dan bij dit optreden. Wat steeds weer indruk op mij maakt is de herkenbaarheid van de dingen waar Mary Gauthier over schrijft. Wat mij betreft is daar voor iedereen wel iets uit te halen…

Iemand heeft van het optreden in De Oosterpoort een paar filmpjes op YouTube gezet. Ik heb daar MP3 bestanden van gemaakt en die in deze post verwerkt.
Kees Jansen ging een paar dagen eerder naar het optreden van de beide dames dan ik. Ik wist op dat moment nog niet zeker of ik überhaupt zou gaan… Hij was zo vriendelijk om voor mij de jubileumpersing van de LP ‘Drag queens in limousines’ te kopen. Drie kleuren vinyl. Niet alleen een erg mooie LP, maar deze ziet ook nog eens fantastisch uit!
Onderaan de post is een blokje waar u een reactie achter kunt laten. Ik stel dat zeer op prijs! U wordt gevraagd om een mailadres. Dit mailadres wordt niet gepubliceerd, maar stelt mij – als beheerder van deze site – in staat om te reageren op uw reactie.