De meeste mensen die af en toe een stukje op Birdeyes lezen weten dat P en ik met enige regelmaat een paar dagen naar een Airbnb gaan om ‘er even een paar dagen tussenuit’ te zijn. Een paar jaar geleden vonden we een leuke Airbnb in Denekamp (een mooi dorp aan de Duitse grens in Twente). De gastheer en -vrouw bleken sympathieke mensen te zijn en de woning waar wij verbleven ‘klopte’ wat ons betreft. Voor P en mij betekent zoiets dat we een plek gevonden hebben die als basis kan dienen om ons iets meer in de omgeving te verdiepen – in dit geval in Twente dus.

Welke volksstam in Twente en met name in de streek Denekamp gewoond heeft, is niet met zekerheid vast te stellen. Opgravingen op de Borghert en De Klokkenberg (nu woonwijken met deze namen) hebben destijds interessante details blootgelegd. Vroeger zijn hier Romeinen geweest. Rond de 8e eeuw wordt Denekamp samen met Noord-Deurningen genoemd als een deel van het zogenoemde kerspel Ootmarsum. Denekamp is ontstaan op een plek waar men buiten bereik was van het overstromingswater van de nu nog langs Denekamp lopende riviertje de Dinkel. De gronden in en rond Denekamp waren tot 1527 voor het overgrote deel eigendom van de bisschop van Utrecht. Rond de 15e eeuw was de plaats Denekamp een betrekkelijk klein dorp met amper 100 huizen, verspreid langs een enkele dorpsstraat in de nabijheid van de kerk. Deze kerk was in de 13e eeuw opgetrokken uit ‘Bentheimer zandsteen’. De toren omstreeks 1436 aangebouwd. De kerk is gewijd aan de heilige Nicolaas, en vormt nog steeds het centrum van het dorp. De mensen in het dorp waren veelal landbouwer. Doordat Twente een moeilijk te bereiken gebied was, wisten invloeden van buitenaf het gebied niet te bereiken. Dit had tot gevolg dat veel tradities en gebruiken eeuwenlang in stand werden gehouden. Tegenwoordig koestert men die oude tradities en gebruiken. Op talloze manieren zijn de historie, de cultuur en de folklore verankerd in het leven van alle dag. Te denken valt daarbij aan het dialect (platproat’n), de geveltekens op de boerderijen, het midwinterhoornblazen tijdens de Adventsperiode en de ‘noaberplicht’. Maar hét folkloristische gebeuren in Denekamp concentreert zich onder de noemer van ‘Denekamper Paasgebruiken’. Op eerste paasdag wordt onder leiding van de uit het midden van de jonge Denekampse gemeenschap gekozen zogenaamde Judas en Iscarioth een paasstaak gehaald op het landgoed Singraven. Deze wordt vervolgens naar het dorp gesleept met hulp van ieder jaar weer duizenden toeschouwers. De stoet vormt een lange keten van mensen, die elkaar bij de hand vasthouden. Een soort ‘menselijk touw’. In Denekamp aangekomen gaat de stoet naar de paasweide. Daar wordt de paastaak opgezet bij een enorme berg ‘paashout’ en verkocht aan de hoogste bieder onder de aanwezigen. Dit gebeurt in onvervalst plat dialect. ’s Avonds wordt het paasvuur ontstoken. Bron: deze website.

Sinds ik met pensioen ben gegaan (dat is ondertussen 4 maanden geleden) hoef ik geen vrije dagen meer op te nemen om ‘er even een paar dagen tussenuit’ te kunnen. P had de afgelopen week herfstvakantie, geen wonder dat we er een paar dagen vandoor gingen. We hadden ons goed voorbereid. We hadden allebei twee boeken mee, een paar spellen en beiden hadden we ook nog wat praktisch werk meegenomen. P moest nog een aantal dingen doen voor een opleiding die ze momenteel volgt en ik had huiswerk meegenomen van een cursus ‘Oud schrift’ die ik van P cadeau had gekregen voor mijn verjaardag. Als je bedenkt dat we een midweek in Denekamp zouden verblijven, dan is de waarschijnlijke conclusie dat we behoorlijk ambitieuze plannen hadden…

Veel gelezen hebben we dus niet. P nog wel een beetje, maar de beide boeken die ik had meegenomen bleven gesloten. Ik heb een post voor deze site verder uitgewerkt en geplaatst. We hebben uiteraard veel gekletst en een paar keer een wandeling gemaakt. De eerste wandeling was een korte. We vonden een straatje dat ‘Achterom’ heet en vonden dat we dat toch maar eens wat beter moeten bekijken.

Deze bunker heeft ons nog een tijdje bezig gehouden. We hadden bedacht dat de bunker (waarschijnlijk) als tientallen jaren op deze plek staat en wellicht iets met de Tweede Wereldoorlog te maken zou hebben. Lang hebben we het Internet afgestruind, maar tot dusverre staan we met lege handen. Er is geen verdere informatie over deze bunker te vinden…

Onderaan de post is een blokje waar u een reactie achter kunt laten. Ik stel dat zeer op prijs! U wordt gevraagd om een mailadres. Dit mailadres wordt niet gepubliceerd, maar stelt mij – als beheerder van deze site – in staat om te reageren op uw reactie. Het is ook mogelijk je te abonneren op Birdeyes. Kijk daarvoor op de homepagina van deze site en laat je mailadres achter. Je krijgt dan een berichtje als er een nieuwe post is geplaatst.