Toen P afgelopen donderdagavond wat later dan gebruikelijk vanuit haar werk naar huis fietste stuurde ze me een foto van de Stadskudde Groningen. De schapen stonden ‘bij de tuintjes’ zoals P dat aangaf. Nu zijn er volkstuintjes en schooltuintjes, maar in dit geval bedoelde P de volkstuintjes waarlangs ze vrijwel alle dagen weer terug naar huis fietst. Toen ik na het eten nog even een klein rondje wilde fietsen was het grasveldje bij de volkstuintjes aan de rand van de wijk Vinkhuizen mijn eerste doel. Ik kon niet nalaten een paar foto’s van de Stadskudde te maken…

De Stadskudde Groningen (ook bekend als Stadskudde Grunn) is een kudde schapen die elk jaar van april tot november wordt ingezet voor ecologisch groenbeheer in de gemeente Groningen. De kudde bestaat in het voorjaar uit ongeveer 170 volwassen schapen en ruim 200 lammetjes. De schapen fungeren als een milieuvriendelijk en groen alternatief voor de traditionele maaimachine. Terwijl de dieren grazen, transporteren ze zaden en pollen van planten en bloemen in hun vacht. Die laten ze elders weer los, wat zorgt voor een gevarieerdere begroeiing. Met hun hoeven bewerken ze de bodem op een natuurlijke manier. Ze komen op plekken waar machines lastig kunnen maaien, zoals steile hellingen en taluds. De kudde wisselt continu van plek en trekt dwars door en rondom de stad. Ze starten het seizoen vaak in het noorden van de stad bij de Zernike Campus en de kade van het Reitdiep. Gedurende het jaar trekken ze onder andere naar het Westpark, het Roege Bos, de Hoornse Schans en ze eindigen het seizoen vaak in Haren. In de late herfst (zo ongeveer in november) verhuizen de schapen per vrachtwagen naar hun winterverblijf: een moderne schaapskooi in het Drentse Weiteveen in Zuidoost-Drenthe. Hier verblijven ze in de wintermaanden en worden in het vroege voorjaar de nieuwe lammetjes geboren.

Al heel wat jaren zorgen de schapen van de Stadskudde Groningen voor een ecologisch groenbeheer in de stad. Ik vind dat een mooi initiatief. Toen ik nog niet met pensioen was zag ik veel meer van de stadskudde dan dit jaar. Ik zag de kudde vaak langs het dijkje langs het Reitdiep. Vanuit de stad loopt een fietspad langs het Reitdiep tot ver voorbij de Zernike Campus, de plek waar ik de laatste zes jaar van mijn ‘Royal Avebe carrière’ heb gewerkt. Zo’n vrolijk blatende kudde schapen is nog steeds iets waar ik vrolijk van word…

Onderaan de post is een blokje waar u een reactie achter kunt laten. Ik stel dat zeer op prijs! U wordt gevraagd om een mailadres. Dit mailadres wordt niet gepubliceerd, maar stelt mij – als beheerder van deze site – in staat om te reageren op uw reactie. Het is ook mogelijk je te abonneren op Birdeyes. Kijk daarvoor op de homepagina van deze site en laat je mailadres achter. Je krijgt dan een berichtje als er een nieuwe post is geplaatst.