Het zal in een nazomer aan het einde van de negentiger jaren van de vorige eeuw geweest zijn dat Kees Jansen en ik bedacht hadden naar een optreden van Steve Earle in de Oosterpoort in Groningen te gaan. Ik had kaartjes voor ons beiden gekocht en weken van tevoren verheugden we ons al op het optreden. Eerder, in 1997, was het album El Corazón van Steve Earle uitgekomen; het was het eerste album van Steve Earle in mijn verzameling. The Del McCoury Band en Emmylou Harris speelden mee op dat album. Zowel Kees als ik waren bij optredens van beiden geweest. Steve Earle hadden we nog niet eerder in het ‘echie’ gezien, maar daar zou die nazomer geregeld worden. Dachten we…

Het was de tijd dat we – als we elkaar zagen – af en toe uitgebreide wandeltochten door de stad Groningen maakten. Als ik een weekend naar Brabant gingen deden we daar natuurlijk precies hetzelfde. Tweedehands boeken- en platenzaken waren onze bestemming. Dat was ook op deze warme zaterdagmiddag aan het einde van de negentiger jaren van de vorige eeuw het geval. Tegen de tijd dat we eigenlijk op weg zouden moeten zijn naar de Oosterpoort zaten we ergens op een terrasje naar grote glazen ijskoude cola te kijken en bedachten we dat we ’t optreden maar zouden laten schieten. We hadden die dag te veel kilometers in de benen, waren veel te warm, en eerlijk gezegd hadden we veel te gek gedaan. Jaren later hadden we het nog over dat optreden, ‘the concert that never was’. Beetje gênant was het wel…

Toch wel leuk om te lezen dat het eerste ‘Nederlandse’ optreden van deze tournee in onze eigen Oosterpoort in Groningen werd georganiseerd!

Het is nu 25 jaar geleden dat we voor het eerst een optreden hebben laten lopen en ons kaartje niet hebben gebruikt. De afgelopen dagen was Steve Earle te horen in Tilburg, Groningen en Utrecht. Wat ons betreft was dit optreden in Utrecht dé gelegenheid om ons te revancheren. Net als wel vaker bedachten we dat Utrecht van de drie  ‘optreedplekken’ in Nederland het meest halverwege tussen Dongen (de woonplaats van Kees) en Groningen (mijn woonplaats) ligt. Daar zouden we dus samen naar toe willen. Kees regelde de kaartjes.

We hadden een mooie, wat hogere plek, aan de zijkant van het podium. Prima zicht op wat er gaande was dus. Uiteraard het kaartje na afloop van het optreden laten signeren…

De Schotse zangeres Roseanne Reid deed het voorprogramma. Ik had een beetje moeite met de keuze van juist deze dame en moest veel moeite doen om te kunnen verstaan wat ze vertelde omdat ze wat mij betreft een beetje murmelde. Vrijwel al haar songs kabbelden op een en ’t zelfde tempo door, dus na een paar songs begon ik me af te vragen waarom ze überhaupt in het voorprogramma zat. Dat heb ik naderhand uitgezocht. Blijkt dat Roseanne Reid toch een iets grotere staat van dienst heeft dan ik tijdens het voorprogramma aan had genomen (hoewel dat mijn mening over haar niet echt gaat beïnvloeden vrees ik)…

Roseanne Reid is een 26-jarige Schotse zangeres en songschrijfster, afkomstig uit Edinburgh maar nu woonachtig in Dundee. Ze is de oudste dochter van Greg Reid, één van de zangers van de Schotse tweelingformatie ‘The Proclaimers’. In 2014 bezocht Roseanne een songwriters kamp in New York waar ze Steve Earle en z’n zoon Justin Townes Earle tegen het lijf liep. Steve zingt mee op één van de albums van Roseanne, verder deed Roseanne een tijdje het voorprogramma voor Justin Townes Earle voorafgaand aan diens overlijden op 38-jarige leeftijd in 2020.

Na een half uurtje kwam Steve Earle op. Een groter contract met het voorprogramma is nauwelijks denkbaar. Steve Earle is inmiddels bijna zeventig jaar oud heeft een een stem waarmee je beton kunt vergruizen (zo ongeveer) en zijn persoonlijkheid lijkt het hele podium te vullen. Toen ik Kees Jansen vroeg wat hij er van vond zei hij iets in de sfeer van ‘Hier, pak aan! Luisteren zal je!’ En dat laatste hebben we dan ook volop gedaan. Het is ook moeilijk om niet naar een dergelijke artiest te luisteren. In de zaal zitten en datgene wat er op het podium gebeurt is geen optie. Daar is het te intens en te boeiend voor. Een redelijke dosis zelfspot in zijn schaarse verhalen, maar muzikaal had hij des te meer te zeggen. ‘Time flies when you’re having fun’ is zo’n andere uitdrukking. In dit geval was dat ook zo. De tijd vloog voorbij en geregeld zat ik op het puntje van m’n stoel. Instrumentaal vond ik Steve Earle bijzonder indrukwekkend en afwisselend. Een groot gedeelte van het publiek bleek bij eerdere optredens van Steve Earle aanwezig geweest te zijn, want er werd af en toe voluit meegezongen. Ik vind het altijd een bijzondere kwaliteit als een artiest z’n publiek zo ver mee kan nemen dat er meegezongen wordt.

Steve Earle is een van de meest gerenommeerde singer-songwriters van zijn generatie. Als protegé van de legendarische songwriters Townes van Zandt en Guy Clark werd hij al snel een meesterverteller. Zijn teksten zijn opgenomen door sterren als Johnny Cash, Waylon Jennings, Joan Baez, Emmylou Harris, The Pretenders en nog veel meer. In 1986 bracht hij zijn debuutalbum ‘Guitar Town’ uit, dat direct op #1 belandde in de Country Charts. Het album wordt nu gezien als een klassieker in het Americana-genre. Voor zijn latere albums ‘The Revolution Starts Now’ (2004), ‘Washington Square Serenade’ (2007) en ‘Townes’ (2009) ontving Earle opeenvolgende GRAMMY awards.

Setlist: If I should fall from grace with God (The Pogues cover) The devil’s right hand   My old friend the blues Someday Guitar town I ain’t ever satisfied (Steve Earle & the Dukes song)  Taneytown  Now she’s gone  Goodbye Sparkle and shine You’re the best lover that I ever had (Steve Earle & the Dukes song)  South Nashville blues  CCKMP  Transcendental blues  Angel is the devil  It’s about blood (Steve Earle & the Dukes song)  Mr. Bojangles (Jerry Jeff Walker cover) Harlem river blues (Justin Townes Earle cover) Tell Moses (Colvin & Earle cover) Galway girl Copperhead road  Billy Austin (Steve Earle & the Dukes song)  Jerusalem.

Steve Earle heeft drie CD’s gemaakt met materiaal van mensen die hem in grote mate hebben beïnvloed. ‘Townes’ was de eerste, uiteraard met materiaal van Townes Van Zandt. ‘Guy’ was de tweede CD in deze serie en gevuld met materiaal van Guy Clark. Onlangs overleed Jerry Jeff Walker, er volgde dus een derde deel in de serie, namelijk de CD ‘Jerry Jeff’. Hier gesigneerd afgebeeld. De onderstaande song is er eentje van Jerry Jeff Walker. Hieronder de versie van Steve Earle.

Ik vond het mooi dat de setlist van dit optreden een doorsnede was vanaf de CD ‘Guitar town’ tot momenteel. Sommige songs waren liefdesliedjes. Op een bepaald moment waren dat er twee opeenvolgende, maar wel in een verschillende toonsoort. Steve Earle vergat een andere mondharmonica te pakken en loste dat op met de opmerking: ‘Same girl, different harmonica’. Dat soort humor kan ik waarderen! Eén van de dingen die mij raakten in dit concert was het politiek activisme van Steve Earle. Ik wist al dat hij ‘Jerusalem’ had geschreven en ik kende de uitvoering van Joan Baez (bovenste song van de twee onderstaande songs). Het was deze avond de laatste toegift… Een andere song die mij raakte was ‘It’s about blood’. Luister maar eens naar de tekst…

Ja, ik was tevreden en blij dat ik bij dit optreden ben geweest. Wat ik ook fijn vond is het feit dat we eindelijk revanche hebben genomen vanwege het gemiste optreden in de Oosterpoort in Groningen. U weet het nog wel, dat gemiste optreden aan het begin van deze post…

En na het optreden een uitgebreide ‘meet and greet’. Steve Earle blijkt een buitengewoon vriendelijke man te zijn die het eigenlijk wel vermakelijk vindt om meerdere artikelen voor één persoon te signeren. Zoals hier voor Kees Jansen bijvoorbeeld…
Onderaan de post is een blokje waar u een reactie achter kunt laten. Ik stel dat zeer op prijs! U wordt gevraagd om een mailadres. Dit mailadres wordt niet gepubliceerd, maar stelt mij – als beheerder van deze site – in staat om te reageren op uw reactie.