Onlangs is een schip tegen de Paddepoelsterbrug aangevaren. De brug ligt zo dicht bij m’n werk dat ik er in de middagpauze snel even naar toe kan fietsen. De brug maakt deel uit van veel van mijn fietsrondjes; dus ik vind het jammer dat ie stuk is, en onlangs is weggehaald. Het is geen gezicht zo zonder brug… Het schijnt dat de klap zo hard is geweest dat het huis vlakbij de brug beschadigd is geraakt. Het volgende stukje is opgebouwd uit verschillende berichten van de lokale media.

Een schip is woensdagmiddag tegen de Paddepoelsterbrug over het Van Starkenborghkanaal gevaren. De brug ligt ten noorden van de stad Groningen. De aanvaring gebeurde rond twee uur. Het scheepvaartverkeer is gestremd. De brug wordt met name gebruikt door fietsers en wandelaars, die van Stad richting Wierum en Adorp willen. Rond twee uur ‘s middags voer vrachtschip Andamento tegen de brug die over het Van Starkenborghkanaal ligt. Door de aanvaring ligt de brug deels in het water. Er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor. Rijkswaterstaat gaat woensdag nog proberen het brugdeel te bergen, vertelt een woordvoerder. ‘Er zijn twee hijskranen onderweg. Het is de vraag of het ons vanavond al gaat lukken. Het wordt al snel donker’. Medewerkers van Rijkswaterstaat zijn ter plaatse om te bekijken hoe het beschadigde deel van de draaibrug weggehaald kan worden. ‘We gaan sowieso proberen om het brugdeel aan de kant te schuiven zodat het scheepvaartverkeer weer verder kan’. De eerste prioriteit voor Rijkswaterstaat is namelijk om de vaarweg weer vrij te kunnen geven. ‘Het is de enige route voor de beroepsvaart, er is geen omleiding’. Het Van Starkenborghkanaal is, samen met het Prinses Margrietkanaal en het Eemskanaal, onderdeel van de hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl. De brug wordt door het wegverkeer vooral door fietsers, wandelaars en plaatselijk verkeer gebruikt. Zij kunnen wel omrijden. Politie en Rijkswaterstaat onderzoeken gezamenlijk hoe de aanvaring heeft kunnen gebeuren.

De oorspronkelijke brug is gebouwd in 1930 en was een pontondraaibrug. In de jaren negentig is de bovenbouw na een aanvaring vervangen door een ‘gewone’ draaibrug. De brug heeft een doorvaartbreedte van 22 meter en een doorvaarthoogte van circa een halve meter, in gesloten toestand. De brug is toegankelijk voor voetgangers, fietsers en bestemmingsverkeer en is een eeuwenoude, belangrijke verbinding tussen de stad Groningen en het Reitdiepdal. Het is de bedoeling de Paddepoelsterbrug te vervangen door een brug die voldoet aan de huidige eisen van de scheepvaart, met één veel bredere doorvaartopening of met twee doorvaartopeningen, zodat twee schepen hier elkaar kunnen passeren. De planstudie is in 2015 afgerond, in deze studie zijn verschillende varianten onderzocht en beoordeeld. In de Rijksbegroting over 2017 is duidelijk geworden dat de bijdrage vanuit het Rijk later beschikbaar komt en de vervanging van de brug tussen 2023 en 2025 plaatsvindt.

De botsing van een schip woensdagmiddag tegen de Paddepoelsterbrug in Groningen is niet het eerste ongeval op het Van Starkenborghkanaal, waarbij flinke averij ontstaat. Een overzichtje van de meest recente boot-brug-botsingen.

  • Het vrachtschip de Andamento voer woensdagmiddag tegen de Paddepoelsterbrug. Zowel het wegverkeer als de scheepvaart zijn gestremd door het ongeluk. Door de aanvaring ligt de brug deels in het water.
  • In oktober vorig jaar ramde het vrachtschip Wendy-Dua de tafelbrug over het Van Starkenborghkanaal bij Noordhorn. De tafelbrug zakte op het moment van de aanvaring, rond 06.50 uur, juist op het moment dat het lege vrachtschip passeerde. Aanvankelijk leek het erop dat de schipper tegen de brug was aangevaren, maar dat bleek niet het geval te zijn. De brug is nog maar enkele maanden in gebruik. Rijkswaterstaat liet rond het middaguur weten dat de brug weer kon worden bediend. Daarmee konden ook het wegverkeer en de scheepvaart worden hervat. Aan boord van de Wendy-Dua waren vier bemanningsleden. De Wendy-Dua lag urenlang onder de brug bij Noordhorn.
  • In juli 2016 veroorzaakte het Hongaarse vrachtschip Tokai2 grote schade aan de Oostersluis in Groningen toen het met hoge snelheid de brug raakte. Volgens Rijkswaterstaat verklaarde de schipper dat het schip op drift sloeg door een gebroken gaskabel.
Onderaan de post is een blokje waar u een reactie achter kunt laten. Ik stel dat zeer op prijs! U wordt gevraagd om een mailadres. Dit mailadres wordt niet gepubliceerd, maar stelt mij – als beheerder van deze site – in staat om te reageren op uw reactie.