Al sinds ik lang geleden, in 1975-‘77, maakte ik op de HAVO van het Ubbo Emnius Lyceum in Stadskanaal kennis met meneer Abel Tjoelker (Engels). Van hem moesten we min of meer verplicht Of mice and men van John Steinbeck lezen. Door dat gegeven is John Steinbeck altijd een van mijn favoriete schrijvers gebleven. Hij heeft trouwens hetzelfde uitgehaald met de muziek van Joan Baez, maar dat is weer een ander verhaal. Dat heeft Abel Tjoelker dus bereikt…

Nadat ik met veel interesse een boek gelezen had over John Steinbeck’s tweede huwelijk (met Gwendolyn Conger) wilde ik ook graag een boek lezen over John Steinbeck’s eerste huwelijk. Gelukkig vond ik op de site van Amazon een mooi gesigneerd exemplaar van Susan Shillinglaw’s boek ‘Carol and John Steinbeck; portrait of a marriage’ uit 2013. Carol Henning was min of meer John Steinbeck’s intellectuele tegenhanger. Zij offerde haar eigen carrière volledig op om die van haar man te stimuleren. Ze tikte zijn manuscripten uit, ze bedacht de titels van zowel ‘Of mice and men’ en in 1939 ‘The grapes of wrath’. Ze was iemand die uit het leven probeerde te halen wat er uit te halen was. Eigenlijk ging haar invloed veel op John Steinbeck veel verder, want ‘The grapes of wrath’ is opgedragen aan Carol ‘who willed this book’.

Married in 1930, Carol was John’s muse, researcher, conceptualizer and first-pass editor. She came up with the titles for both Of Mice and Men and Grapes of Wrath. She was John’s source of energy and the catalyst for his activism. She was also a witty poet, satirical artist and (sometimes eerily) insightful scrapbooker. Carol held being published as a personal goal, but refused to use her Steinbeck name to get her work seen. Instead she submitted poems to The Monterey Beacon under the pen name Amnesia Glasscock (!), and several were printed in that local arts magazine during January and February 1934. At this same time, the height of Carol’s creative energies, John’s mother took ill, and Carol dedicated herself to her care. Her mother-in-law’s death was quickly followed by her father-in-law’s illness and death, and Carol’s caregiving days were extended. She never realized her publishing dream, instead putting her work aside in order to relieve John from the mundane stressors in life so that he could focus his energies on his work.

Het heeft even geduurd voordat ik het boek uit had, maar ik was behoorlijk onder de indruk van de vitaliteit en levenslust van Carol Henning. Susan Shillinglaw heeft een prachtig en grondig boek geschreven dat een nieuwe blik geeft op de manier waarop John Steinbeck met vrouwen omging en in het leven stond. Ik heb het met plezier gelezen en ben blij met deze nieuwe en gesigneerde (!) aanvulling aan mijn nog steeds groeiende John Steinbeck verzameling.

Onderaan de post is een blokje waar u een reactie achter kunt laten. Ik stel dat zeer op prijs! U wordt gevraagd om een mailadres. Dit mailadres wordt niet gepubliceerd, maar stelt mij – als beheerder van deze site – in staat om te reageren op uw reactie.