Al meerdere jaren heb ik in m’n archief een ansichtkaartje die m’n vader vanuit Rotterdam aan m’n moeder heeft geschreven. Aan de voorkant een mooie afbeelding van de SS Nieuw Amsterdam, destijds een van de meer prominente schepen van de HAL. Zou dit kaartje te maken hebben gehad met de reis van mijn opa en oma Ploegman naar Canada in de jaren vijftig van de vorige eeuw? Die vraag heb ik mezelf weleens gesteld. Een reactie die ik onlangs op een eerdere post kreeg zorgde er voor dat ik de beide scans van de ansichtkaart in kwestie opzocht. Het poststempel op de achterkant van de ansichtkaart gaf 1955 aan…

De voor- en achterkant van het bewuste ansichtkaartje uit m’n archief. Op de achterkant is duidelijk te zien dat het kaartje in 1955 is gestempeld…

Ik las in de betreffende reactie dat de naam van opa en oma Ploegman op de passagierslijst van de HAL (de Holland Amerika Lijn) voorkomt en dat ze in november 1954 met de SS Maasdam terugreisden van New York naar Rotterdam nadat ze een langdurig bezoek aan hun oudste kind (Klaas Ploegman en zijn gezin) in Canada hadden gebracht. Het is dus logisch dat ze dus enige tijd eerder vertrokken waren richting Canada. Na wat verder speurwerk bleek dat ze ongeveer een half jaar eerder met de SS Rijndam waren vertrokken vanuit Rotterdam richting New York. Beide schepen waren behoorlijk nieuw op ’t moment dat opa en oma Ploegman op reis gingen. Een en ander was een duidelijk antwoord op mijn eerdere vraag over ’t ansichtkaartje van m’n vader aan m’n moeder; het kaartje had te maken met een compleet andere gebeurtenis. Welke dat was weten we niet…

Het was hiermee dus duidelijk geworden dat opa en oma Ploegman in 1954 bij hun oudste kind in Canada op bezoek waren geweest en in de maand november van dat jaar terug naar Nederland reisden. Ik weet niet beter dan dat oom Klaas en tante Griet in Winnipeg woonden, alhoewel ze in 1948 in Stratton, Ontario aankwamen. Dat was één van de conclusies naar aanleiding van de vorige post op deze site. Het dorp Stratton kreeg pas in 1949 elektriciteit… Ik las ergens: ‘Electricity came to Stratton in 1949 putting an end to oil and gas lamps’. Winnipeg ligt één staat en circa 300 kilometer verder naar het westen. Ik heb wel eens gehoord dat oom Klaas en tante Griet het tijdens de eerste jaren in Canada zwaar hebben gehad en dat ze erg moesten pionieren. Zouden ze daarom uiteindelijk in Winnipeg neergestreken zijn?

Foto van de SS Rijndam. Dit is het schip waarmee naar New York gereisd werd…

Ik neem aan dat opa en oma Ploegman destijds Winnipeg als eindbestemming hebben gehad (alhoewel ik het niet zeker weet). De heen- en terugreis naar Noord-Amerika ging per boot van Rotterdam naar New York en van New York weer terug naar Rotterdam. De duur van de reis was van een aantal factoren afhankelijk, maar gemiddeld duurde een dergelijke bootreis tussen één en twee weken. Vanaf Winnipeg naar New York (dat is circa 1700 kilometer) reizen met het openbaar vervoer is tegenwoordig een onderneming waar je 2½ dag mee onderweg bent. Hoe zou het 68 jaar geleden dan wel niet geweest zijn? Al met al hebben mijn opa en oma Ploegman zo aan het begin van de jaren vijftig van de vorige eeuw een enorme kluif gehad aan het bezoeken van hun zoon in Canada. De vertrokken op vrijdag 14 mei 1954 vanuit Rotterdam om vervolgend op dinsdag 23 november vanuit New York weer naar Rotterdam te reizen. Tussen deze beide data zit 6 maanden en 9 dagen. Ik denk dat we aan mogen nemen dat opa en oma Ploegman destijds bijna 7 maanden van huis geweest zijn… De kosten voor zowel de heen- als de terugreis waren $ 340,- voor zowel de heen- als de terugreis. Tegenwoordig kunnen we dat ongeveer gelijkstellen aan € 2800,-

Passagestaat van de SS Maasdam, het schip waarmee opa en oma Ploegman weer terug naar Rotterdam kwamen…

Bij de kosten van de overtocht kwamen natuurlijk nog de kosten bij van de reis van Uithuizermeeden naar Rotterdam en van New York naar Winnipeg (nemen we gemakshalve maar even aan). Uiteraard gingen ze ook weer terug naar hun huis aan de Havenweg in Uithuizermeeden. Op welke manier je ook naar dit avontuur kijkt, het was een enorm grote, langdurige (en kostbare) onderneming! Wat een indrukwekkend avontuur! Het mooie van de passagierslijsten zoals die tegenwoordig online te vinden zijn is dat een dergelijk avontuur meer tot leven komt en daarmee ook een avontuur wordt dat meer indruk maakt…

Onderaan de post is een blokje waar u een reactie achter kunt laten. Ik stel dat zeer op prijs! U wordt gevraagd om een mailadres. Dit mailadres wordt niet gepubliceerd, maar stelt mij – als beheerder van deze site – in staat om te reageren op uw reactie.